Nike Mercurial | 25 år med fart
Nike Mercurial fodboldstøvler har været en fast bestanddel på fødderne af professionelle fodboldspillere siden deres debut i 1998. Det slanke og aerodynamiske design af Mercurial blev hurtigt en favorit blandt spillere, med sin lette konstruktion og innovative teknologi, der gør den til et topvalg for hurtige og driblestærke spillere. I denne artikel tager vi et kig på historien om Nike Mercurial, og hvordan den har udviklet sig gennem årene.
Mercurial R9 - 1998
Den første Mercurial så dagens lys i slutningen af 1997 og blev lanceret i 1998 – men dengang blev den faktisk udviklet som en fortsættelse i Tiempo-serien. Dens udviklingsnavn var Tiempo Ultra Light - og det var banebrydende på så mange måder - ikke kun brugte Nike for første gang nogensinde et syntetisk læder kaldet KNG100 på en støvle og næsten halverede tykkelsen af sålen, de udstyrede den også med en klæbrig belægning for at forbedre berøringen. Støvlen vejede 250 g, men blev skåret ned til 240 g, da Nike udgav den forbedrede version, først Mercurial 2 og derefter 2.1 - i begyndelsen af 2000.
Match Mercurial - 2000
Senere i 2000 lancerede Nike Match Mercurial, der barberede yderligere 10 g af støvlen, ned til 230 g. Den var baseret på Mercurial R9, men havde nu en slankere KNG100-overdel og en nydesignet klæbrig belægning på siden af støvlen for et mere jævnt greb om bolden. Den indeholdt også Speedtract-pladen, som var endnu mere aggressiv end original Mercurial-pladen. Nike lavede også en Air Zoom Mercurial VT, der har en ydersål med græstørv og Air Zoom-puder i sålen, men den klarede sig ikke godt i salget, og derfor sløjfede Nike hurtigt ideen.
Mercurial Vapor - 2002
2002 var endnu et banebrud i speedstøvlehistorien - introduktionen af Mercurial Vapor, der blev bygget som en 'track spike' til banen. Hvert gram blev nøje overvejet, og Nike lavede en ny 'last' for at bringe støvlen så tæt på foden som muligt. De lavede også en syntetisk overdel i ét stykke, NikeSKIN, for at give den en næsten barfodets fornemmelse, plus en PEBAX-plade med en endnu mere aggressiv knopform - og med en vægt på kun 190 g var Vapor noget, ingen nogensinde havde set før. Nike lavede også en K-læder version – men den formåede aldrig at samle så meget opmærksomhed som den syntetiske version.
Mercurial Vapor II - 2004
Vapor 2 tog over i 2004 og fortsatte, hvor Vapor 1 slap - de største forbedringer var komforten, hvilket gav en højere hælflig og en lidt mere stabil overdel. Samme ydersål, samme vægt og et sandt ikon af en letvægtsstøvle.
Mercurial Vapor III
I 2006 kom Vapor III på banen, lavet til VM i Tyskland. Den indeholdt en ny, lidt tykkere Teijin-overdel, som var viklet rundt om foden, en bredere pasform og højere tåboks og hæl plus PORON-puder på hælen for at give dig bedre komfort og en endnu mere låst pasform på samme tid. Den havde også kulfiber i ydersålen for at gøre den stivere, og når den først var brudt ind, var den 196 g ren magi på foden – selvom ikke alle elskede den. 2007 gav os også 10-års jubilæumsudgaven, som var inspireret af den første Mercurial R9 colourway, der udkom 10 år tidligere.
Mercurial SL - 2008
I 2006 overtog Mark Parker som CEO hos Nike, og han udfordrede alle hold til at lave noget vanvittigt og skandaløst uden et budget. I 2008 viste Nike Football-holdet resultatet for verden - Mercurial SL, der vejede 185g og mere eller mindre udelukkende var lavet af kulfiber. Det satte en trend, der blev brugt i mange år fremover - og det blev kun officielt båret af CR7 i Champions League-finalen det år, hvor han scorede og hjalp Manchester United til sejr. Der blev kun lavet 2.008 FG-par og 500 SG-par - og det er virkelig en utrolig unik og eftertragtet fodboldstøvle, selv i dag.
Mercurial Vapor IV & Vapor SL - 2008
Nike brugte derefter kulfibersålen på den næste generation af Vapor: Vapor IV og Vapor IV SL i 2008. Begge støvler havde stadig en Teijin-overdel og lidt mindre PORON-puder i hælen - og havde selvfølgelig også det berygtede 'lace cover' for en renere sparkflade. Vapor IV havde en hæltæller af glasfiber og vejede 230 g - og dens storebror, Vapor IV SL, barberede 20 g af ved at introducere kulfiber-ydersålen, som tog stor inspiration fra Mercurial SL.
Mercurial Vapor V & Mercurial Vapor Superfly - 2009
I 2009 revolutionerede Nike spillet igen med Superfly 1. Det introducerede Flywire-kabler, som er supertynde, men meget stærke vectran-tråde vævet ind i materialet for at skabe en sele- eller hængebro-lignende effekt til dine fødder - for at give stabilitet og holde din fod på plads, mens den stadig tilbyder en utrolig tynd overdel. Den havde en MEGET responsiv kulfiber-ydersål og vejede kun 185g. Den blev ledsaget af Vapor V, der indeholdt en smule Flywire, men ellers ikke havde ændret sig meget fra 4.
Mercurial Vapor VI & Mercurial Vapor Superfly II - 2010
Men Nike ville fokusere mere på traction og mindre på vægt – og i 2010 kom Superfly II. Den fortsatte med en tykkere Teijin-overdel, flere Flywire-kabler og en kulfiberplade, men det store var introduktionen af NikeSENSE-knopperne, som skulle bevæge sig længere ned i jorden, efterhånden som du lagde pres på. God idé, men det var ikke den bedste udførelse - og kombineret med en stiv overdel, masser af vabler, en vægt på 221 g og en meget høj pris, delte den virkelig mening. Vapor VI fik en ny glasfiber i fuld længde plade og nogle små ændringer på overdelen, men gjorde ikke meget yderligere opmærksom på sig selv.
Mercurial Vapor VII & Mercurial Vapor Superfly III - 2011
Da 2010 blev til 2011, udgav Nike Superfly III og Vapor VII. Superfly III var i det væsentlige den samme støvle som II, bare med en lidt lavere tåkappe, men der var ikke andet nyt end det. Vapor VII var meget forbedret, da den mistede snøringen og fik en blødere overdel - og flere og flere spillere begyndte at bære Vapor i stedet for den meget stivere Superfly-model. Alligevel vejede begge støvler over 8 ounce, hvilket gør begge støvler til de tungeste i kategorien speedstøvler med en rimelig margin.
Mercurial Vapor VIII - 2012
Det ændrede sig i 2012, hvor Nike slog Superfly ihjel for et stykke tid og kun udgav Vapor VIII. Den vejede 185g og kom med glasfiber-ydersål, en ny knop-konfiguration med kun 2 knopper i hælen og en supertynd, meget blødere Teijin-overdel med en ruskindslignende finish for at give dig et barfodet-lignende touch på bolden, som stadig havde greb på bolden. Og mens konfigurationen med to knopper i hælen deler mening, betragtes Vapor VIII i vid udstrækning som tilbagevenden til Mercurial DNA: let, tynd, lun og lydhør - og der er en grund til, at dette er mange af spillernes foretrukne Mercurial
Mercurial Vapor IX - 2013
2013 bragte os så Vapor IX, som fortsatte med den samme Teijin-overdel, glasfiberydersålen og to nitter i hælen. Den havde dog en fordybning, golfboldlignende tekstur på overdelen for lidt mere tekstur og greb om bolden, og den havde en lidt strammere pasform. Den kom også med en læderlignende finish på overdelen - og med 22 colorways var der nogle skønheder imellem - plus en 15-års jubilæums-colorway og nogle ekstremt limited edition CR7-støvler, for at nævne nogle få.
Mercurial Superfly IV - 2014
I sommeren 2014 rystede Nike fodboldstøvleindustrien og bragte Superfly tilbage med introduktionen af en fuld Flyknit-overdel, en højudskæring Dynamic Fit-krave og genintroduktionen af kulfiber-ydersålen. Nike bragte også minder om Flywire-kablerne med introduktionen af nyudviklet strik kaldet Brio-kabler, der gjorde det samme arbejde, kun med bedre fleksibilitet. Den vejede 195 g og var formentlig den første Superfly, der virkelig opfyldte den originale opgave om at give spilleren den komplette pakke med en letvægtsstøvle, der reagerer på acceleration, og som føltes som om, du ikke havde noget på.
Mercurial Vapor X - 2014
Lanceringen af Superfly IV blev fulgt op med Vapor 10. Den fik ikke så meget opmærksomhed, da den stadig 'bare' var en Teijin-overdel. Den havde en ny nylonsål, en ny tungekonstruktion i ét stykke, ACC og en tekstureret overdel for at give et bedre touch på bolden - og med den samme knopkonfiguration føltes den som den mindre radikale og meget mere konventionelle version af Superflyen, der holdt Mercurials kerne-DNA intakt - og det var en meget bedre støvle, end den fik æren for, med en vægt på kun 175g.
Mercurial Superfly V - 2016
Tingene blev ændret igen i 2016 på Superfly V, som fortsatte med Flyknit/Brio kabeloverdelen, men introducerede både de strikkede Speedribs for bedre greb og den nye anatomiske ydersål lavet af et nylonmateriale, som gjorde det muligt for din fod at synke mere i pladen og sikre en endnu bedre lockdown på kun 191 g. Det bragte også Anti-Clog og blev generelt godt modtaget af mange spillere.
Mercurial Vapor XI - 2016
Superfly V gav os også den 11. version af Vapor, som er den letteste til dato med kun 167 g. Den havde den tyndeste Teijin-overdel endnu med syntetiske speedribs og et internt støttebur, som vi har set siden Vapor 8 for at give en smule stabilitet. Tilføj den anatomiske sålplade fra Superfly til det, og støvlen blev en ekstremt populær Mercurial, som stadig bruges i dag.
Flyknit Ultra - 2017
Men Nike havde planer om at gøre endnu større ting, og teasede lidt for deres kommende Mercurials med Flyknit Ultra i efteråret 2017. Den kom ud som en low-cut Flyknit-version af Vapor 11 og havde en strikket overdel med hærdede Speedribs og en interessant gradvis NikeSkin-belægning, der var stivere og stærkere i bunden, som derefter blev blødere i toppen for en bedre pasform og komfort. Det var en meget begrænset støvle, men satte gang i udviklingen af GripKnit, som blev introduceret 5 år senere på Phantom GX.
Mercurial Vapor 12 & Superfly 6 - 2018
2018 skabte Vapor 12 og Superfly 6, som blev lavet til at skinne på den største scene under VM 2018. For første gang nogensinde var Vapor og Superfly identiske bortset fra den højudskårne Dynamic Fit Collar på Superfly 6. Begge overdele var fuld Flyknit, som viklede sig hele vejen rundt om foden med et indvendigt chassis, der gav stabiliteten. Det fortsatte også, hvor Flyknit Ultra slap med 3D-konstruerede speedribs for greb og en gradvis NikeSKIN silikonebelægning for den mest optimale pasform.
Mercurial Vapor 13 & Superfly 7 - 2019
Et år senere perfektionerede Nike deres Flyknit-overdel med Vapor 13 og Superfly 7, som kombinerede de blødere Flyknit-garn med garn med høj styrke, der blendede sig naturligt ind i overdelen, men som også gav styrke og stabilitet til overdelen, mens vejer kun 187 g i Vapor 13-versionen. Den nye overdel gav en lidt mere tekstureret følelse på bolden, og takket være blandingen af blødt garn og garn med høj styrke, vil mange hævde, at dette var en af de mest komfortable Mercurials-generationer til dato. Swoosh øgede også længden af knopperne med 1 mm, hvilket gav dem endnu mere bid end på Vapor 12 og Superfly 6.
Mercurial Vapor 14 & Superfly 8 - 2021
I begyndelsen af 2021 var det tid til endnu en Mercurial-opgradering. Denne gang sagde Nike farvel og tak til Flyknit som det primære overmateriale, og introducerede i stedet en syntetisk kompositoverdel kaldet Vaporposite - i bund og grund var det en sandwich-overdel bestående af lag af forskellige syntetiske materialer for at tilbyde både stabilitet, styrke og blødhed hvor det var nødvendigt. Disse lag havde et tyndt tekstilnet på toppen for at give en smule tekstur på toppen og blev afsluttet med en tynd silikonefilm - og selvom det var noget af en forandring fra den fulde Flyknit-overdel, fortsatte både Vapor 14 og Superfly 8 trenden med næsten plug-and-play komfort og spilbarhed lige ud af boksen.
Air Zoom Ultra - 2022
Efter mange års hårdt arbejde gav Nike os endnu en Ultra-støvle, der er et glimt ind i morgendagens innovation. Denne gang havde Nike arbejdet på at integrere deres Zoom Air-teknologi i Mercurial-støvlerne og havde konstrueret en meget begrænset oplagsstøvle omkring Zoom Air-enheden fra KD12 basketballsko. Støvlerne var blevet vist som en konceptstøvle i 2020 på Nike Innovation Summit i New York, og var nu endelig klar til at slå pitches over hele verden - hvis du var heldig at heldig at få fingrene i et af de kun 1.000 frigivet par.
Air Zoom Mercurial Vapor 15 & Superfly 9 - 2022
I 2022 introducerede Nike den nuværende generation af Mercurial - men med et twist. Vaporposite+-overdelen er blevet omarbejdet fra bunden. Nike ønskede så lidt struktur i overdelen som muligt, samtidig med at den stadig kunne sikre foden under de mest aggressive bevægelser - fodbold er en af de sportsgrene, der kræver mest lockdown, og derfor skal du låse sikkert fast i både tåen, mellemfoden og hælen - og stadig tillade en god, naturlig mængde af fleksibilitet. Nike tog den romerske sandal til sig, og at studere romerske krigeres sandaler viste en ny måde at skabe den perfekte lockdown til en fodboldstøvle. Resultatet er SpeedCage - lavet med mellemfod og hælrem for den mest optimale lockdown. Nike lavede deres SpeedCage af et tyndt, stærkt syntetisk materiale med ‘stropperne’ og udskæringerne for at fiksere foden så godt som muligt. Oven på SpeedCage er der et tyndt meshlag i forfoden for at sikre, at du får en skarp, barfodets fornemmelse samt et tekstilnet, der er vævet i et chevronmønster og derefter dækket af en siliciumfilm for at give et greb, ensartet røre ved bolden.
Gamechangeren i støvlerne er naturligvis den nye Air Zoom-enhed i ydersålen - som vi allerede har set i Zoom Ultra, men den nye Air Zoom Mercurial er ganske anderledes. Air Zoom har en 4,8 mm tyk lomme med trykluft - 20 PSI, hvilket er omkring 1,3 bar, mere end en fuldt oppustet fodbold holder. Giver dig det ekstra skub i hver bestræbelse, lige nok til at slå dine konkurrenter. Air Zoom-enheden dækker ¾ af sålen og sidder i et lille hulrum inde i selve værktøjet for at komme dig så tæt på jorden som muligt. Det har taget Nike 2,5 år og 3 prototyper at nå hertil, hvilket viser, at denne teknologi er mere end klar til de store spil.
Sidst, men ikke mindst, har Nike valgt en ny nitterform og -placering. Disse nye trestjernede nitter giver dig en flad overflade i tre forskellige retninger, hvilket betyder, at du kan skubbe af og skære mere effektivt. Til sidst fandt de også ud af, at hastighed er mere end blot acceleration. Gør denne støvle mere responsiv, når du bremser eller ændrer retning. Hurtigste blev bare hurtigere.
25 års Mercurial-hastighed - men hvor skal støvlesiloen hen? Fortæl os dine tanker nedenfor, og glem ikke at tjekke vores enorme udvalg af Mercurial-støvler for at finde DINE næste støvler.